Enligt sändningstillståndet för Sveriges Television ska verksamheten präglas av oberoende och stark integritet och bedrivas självständigt i förhållande till såväl staten som olika ekonomiska, politiska och andra intressen och maktsfärer i samhället. På sin hemsida presenterar sig SVT som ett oberoende medieföretag som bedriver sin verksamhet självständigt i förhållande till politiska, kommersiella och andra intressen och maktsfärer i samhället.
Via sin hemsida under rubriken "Butiken" säljer SVT en mängd produkter. Det handlar bland annat om t-shirts, dvd-filmer, böcker och leksaker. År 2006 inbringade denna kommersiella sidoverksamhet 6,4 Mkr i överskott till företaget.
Nu tar SVT det hela ett steg vidare och sluter avtal med klädkedjan Lindex om en ny barnklädeskollektion som ska säljas i landets alla Lindex-butiker.
Till Dagens Media säger Susanna Balsvik, chef för försäljningen på Sveriges Television: ”Först gör vi en vår- och sommarkollektion på temat Fem myror är fler än fyra elefanter tillsammans med Lindex och senare i år kommer en höst- och vinterkollektion. Sedan får vi utvärdera samarbetet och se om vi ska gå vidare med det”. I nästa steg tänker man gå vidare med bland annat pennfodral och ryggsäckar till skolstarten.
Är det rimligt att ett företag som säger sig värna kommersiellt oberoende sluter försäljnings- och utvecklingsavtal med enskilda företag? På vilket sätt påverkar detta SVTs trovärdighet att granska företag som man är kommersiellt beroende av? Går det över huvud taget att tala om en oberoende verksamhet längre?
Jag har ställt en skriftlig fråga till kulturministern vilka initiativ hon avser ta för att SVT ska uppfylla det krav på självständighet som stadgas i sändningstillståndet. Det vore ju synd om parollen Fri Television bara skulle visa sig vara tom dekor...
Läs även gärna intervjun med mig i Dagens Media
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar