onsdag 16 april 2008

Äktenskapsdebatten

Så fortsatte plakatpolitiken från oppositionens sida under debatten om könsneutrala äktenskap. Till varje pris vill man undvika att en borgerlig regeringen driver fram detta och när inga andra argument höll blev det istället politisk pajkastning.

Det är ingen hemlighet att kristdemokraterna har en annan ståndpunkt än vi andra i alliansen. Därför var det oerhört roligt när Yvonne Andersson klargjorde att man har respekt för den process som pågår i regeringen och att man kommer att följa den uppgörelse som görs där.

Detta avskräckte inte oppositionen där framför allt representanter för socialdemokraterna försökte likna Kd vid ondskans axelmakt i riksdagen.

En annan återkommande fråga från oppositionen med Johan Löfstrand (s) i spetsen var när en proposition kommer och vad den kommer innehålla. Kanske kan vara kul som retorisk fråga, men Löfstrand vet ju precis som jag att det är regeringen som lägger fram propositioner och att vi ledamöter omöjligt kan sia exakt om deras innehåll.

Jag kan berätta för Johan Löfstrand att det finns ett helt folk som undrar hur socialdemokraterna vill styra Sverige och vem man vill göra det med, men inte förväntar jag mig att Löfstrand skulle presentera hela den uppgörelsen för mig i kammaren.

Klart är i alla fall att statministern har lovat en proposition och att denna troligen kommer till hösten. Då kan vi äntligen få ett bra, kvalitativt och väl förankrat beslut där en så stor majoritet som möjligt driver igenom en könsneutral äktenskapsbalk.

Därför kommer jag också rösta nej till socialdemokratisk plakatpolitik vid eftermiddagens votering. Jag vill också passa på att tacka Johan Löfstrand för den lysande reklam för min blogg som han bjöd på i sitt inledningsanförande! :)

Se dagens debatt
Direktlänk till mitt inlägg

Inga kommentarer: