tisdag 31 augusti 2010

Ella Niia - damen som alltid sätter partiet först


Foto: Johan Jeppsson

Själv började jag min bana i det yrkesverksamma livet som nattportier. Det fackförbund som då skulle försvara mina intressen var Hotell och Restaurang. Ett fackförbunds uppgift är att tillvarata medlemmarnas intressen, inte tillvarata ett partis intressen på bekostnad av medlemmarna. När jag läser förbundsordförande Ella Niias uttalanden nedan är jag glad att jag aldrig hann gå med. Damen som alltid sätter partiet först!

Ella Niia 2010-08-24 i Dagens Industri om halverad restaurangmoms i alliansens valplattform:

"Vi fattar ju att det kostar pengar, och vi ser inte att varifrån vi ska ta pengarna från om vi sänker momsen till 12 procent, säger hon.
Andra finansieringar eller en höjning av momsen i affärerna kan vara aktuell, menar Niia.
Hon är inte heller säker på att sänkningen kommer att leda till sänkta priser - och det skulle betyda att det inte blir några fler jobb, menar hon."


Ella Niia 2010-08-31 i pressmeddelande om halverad restaurangmoms i den rödgröna valplattformen:

"Det finns en logik i att det är samma skattesats när du slår dig ner på en restaurang och äter som när du köper med dig maten hem. Därför har vi länge sagt att vi tycker att skattesatserna ska harmoniseras. Det måste finnas en logik i skattesystemet, säger Ella Niia, förbundsordförande för Hotell- och restaurangfacket."

Inga kommentarer: