torsdag 11 september 2008

Vem kommer efter Johan Staël von Holstein?

SvD rapporterar att Johan Staël von Holstein lämnar Kulturrådets styrelse. Tidsbrist anger han som skäl och är det så att han inte kan närvara på sammanträdena så har jag full förståelse för att han väljer att kliva åt sidan. Men jag beklagar det.

Få debatter har varit så välgörande för svensk kulturpolitik som den om utnämningen av Staël von Holstein. Jag har träffat honom och blivit imponerad. Han är allt annat än oinsatt eller obildad. Men han är provokativ och han använder sig av samma provocerande debatteknik när han vill förändra svenskt kulturliv, som han har gjort när han framgångsrikt byggt upp sina företag. Sedan ska jag gärna erkänna att jag långt ifrån alltid håller med honom i sak.

Nu gäller det att hitta hans ersättare. Jag hoppas att det blir någon som inte är rädd för att röra om i grytan. Gärna med entreprenörsbakgrund och väldigt gärna med ett genuint intresse för bildning. Det behövs någon som vågar gå emot strömmen och som ifrågasätter de uttalade eller outtalade dogmer som ofta präglar kultursfären. Den förhoppningen har också uttryckts av flera som verkar inom kultursektorn.

Priset som dagens surkart går dock till Marianne Lindberg de Geer. I Dagens Nyheter anklagar hon Staël von Holstein för "rabiat gläfsande i media i ett ämne han inte har en susning om", medan hon i SvD, trots att hon själv inte har en susning, spekulerar i han blivit petad. "Jag tror inte ett ögonblick på att von Holstein slutar frivlligt!". Men skärp dig...

Inga kommentarer: