lördag 30 augusti 2008

Tröttsamt och pinsamt från trista sursossar!

Sitter på Heathrow på väg hem efter tre väldigt nyttiga dagar. När jag kopplar upp mig för att se vad som händer hemma så blir jag nästan generad.

Kort rekapitulation: Den 18-19 december 1914, strax efter första världskrigets inledning, träffades de tre kungarna för Sverige, Norge och Danmark i Malmö. Nu har det motionerats i Malmö att detta ska uppmärksammas med ett nytt trekungamöte i Malmö 2014. Igår avslog socialdemokraterna i kulturnämnden förslaget.

Det är kanske inte så mycket att hetsa upp sig över, motioner avslås hela tiden, men det pinsamma är anledningen.

"Jag är republikan. Det finns ingen anledning att bjuda hit personer som inte är demokratiskt valda", säger kulturnämndsledamoten Göran Andersson (s) till Sydsvenskan. På tidningens fråga om detta kan få konsekvenser nästa gång Kungen kommer till Malmö svarar självaste kulturkommunalrådet Carina Nilsson (s) "Jag antar att kungen är väl medveten om att det finns sådana åsikter överallt i Sverige. Det kan han inte vara omedveten om."

Egentligen är jag inte förvånad. Snart är det dags för riksdagens högtidliga öppnande. Kungafamiljen är närvarande och som traditionen bjuder sjungs Kungssången när Kungen anlänt. På kvällen är det alltid ett gäng sossar som vägrar resa sig upp, ser ut att vara surast i universum och högt pratar med varandra om hur pinsam Kungen är.

Vi har ett statsskick i Sverige som heter monarki. Det innebär att Kungen är statschef. Det har vi fattat ett demokratiskt beslut om. Sedan kan Carina Nilsson, Göran Andersson och andra sursossar tycka vad tusan de vill. De kan motionera på partistämmor och deras kollegor kan driva frågan om republik i riksdagen. Men när de sitter på myndighetsuppdrag är det deras förbannade uppgift att finna sig i de lagar, regler och statsskick vi har.

Jag kan för övrigt berätta att sursossarna som sitter och muttrar när kungssången sjunges är precis samma sursossar som står först i kö när Kungen bjuder riksdagen till slottet. Kungens vin och cognac smakar tydligen utmärkt, men respekten för de viktiga uppgifter han utför är obefintlig!

Inga kommentarer: