fredag 1 augusti 2008

I Stockholm och pridar loss


Tillbaka i landet efter två sköna veckor utomlands med sol och bad! Den här veckan är det Stockholm som gäller. Började redan i tisdags med mitt första besök på Allsång på Skansen. Jösses! Vilken industri! En fantastisk kväll och jag sjöng ända från tårna. :)

Europride är igång och igår eftermiddag stod jag tillsammans med finanslandstingsrådet i Stockholm, Catharina Elmsäter Svärd, i moderaternas tält och pratade med pride-besökare. Bland annat blev det mycket tal om transsexuellas situation. En besökare berättade om hur hon tvingats söka hjälp utomlands. Trots att hon fått hjälp i ett annat EU-land så godkänner inte Sverige den utredning som har gjorts där och betraktas därför fortfarande som man i sitt svenska pass. Inför den kommande könstillhörighetsproppositionen är detta ett viktigt perspektiv att ha med sig. Det kändes bra att kunna föra synpunkterna vidare direkt till justitieminister Beatrice Ask som avlöste mig i tältet!

Kvällen avslutades med en schlagerparad utan like! Läs mer om artisterna på QX. Idag tar jag paus från Pride och ger mig istället ut i Stockholms skärgård med familjen. I morgon: Paraden!

Inga kommentarer: