tisdag 26 augusti 2008

Bikinivaxning

Liksom många andra blev jag chockerad när jag såg Metros löpsedlar. 8-åringar får bikinivaxning. Dagen efter följer ett antal tidningar upp nyheten och berättar att det finns en klinik i Kalmar som vaxar 12-åringar. "Det finns ingen åldersgräns" säger företrädare för kliniken.

Så började jag fundera. Vad ligger egentligen bakom nyheter som dessa? Handlar det verkligen om orimliga skönhetsideal där barn hetsas att bli vuxna i förtid, eller ligger det något annat bakom?

Jag minns min egen mellanstadietid. Hur viktigt det var att passa in. Inte bara när det gäller kläder, idrottsintresse eller vilken musik man skulle tycka om. Utan också att hänga med när kroppen börjar utvecklas. Hormonerna började bråka. Någon sköt i höjden. Någon fick bröst väldigt tidigt. Hår kom på konstiga ställen.

I mellanstadiet kan ibland varje dag kännas som en kamp på liv och död. Vad hade man inte gjort om ens eget barn blivit mobbat, haft ångest, vägrat gå till skolan?

Dominika Peczynski skriver precis om detta på Expressens debattsida idag. "När rasade någon senast över att föräldrar köper acnemedel till sina finniga tonåringar, att man fixar tandställning till ungar så att de ska slippa bli kallade för kaniner. Att operera gomspalt eller kraftigt utstående öron tycker ingen heller är konstigt. Men behåring. Och på en skönhetssalong. Det måste ju ändå vara fel."

Jag blir betydligt mer upprörd över när kvälls- och veckotidningar pådyvlar unga flickor anorektiska idealkroppar och när man kan köpa stringtrosor till barn i klädbutikerna. Vem vet vilka händelser som ligger bakom att en tolvårig flicka i Kalmar söker professionell hjälp?

Inga kommentarer: