måndag 25 augusti 2008

Grattis till Ricky Martin!


Media har i helgen rapporterat att Ricky Martin drar sig tillbaka ett tag från strålkastarljuset för att ägna sig åt pappaledighet. Genom surrogatmödraskap har Ricky blivit pappa till två tvillingpojkar.

De officiella källorna berättar inte om huruvida han ska uppfostra pojkarna själv eller med någon eventuell partner. Vissa tidningar uppger emellertid redan att det är tillsammans med pojkvännen som Martin fattat beslut om att skaffa barn och rykten om tjejidolens privatliv har förvisso funnits länge. Det får vara hur det vill med den saken. Oavsett vilket är det fantastiskt för Ricky Martin.

Tyvärr är det inte möjligt att göra som Ricky i Sverige. Det är djupt beklagligt. Ibland har jag och Cristofer pratat om hur det skulle vara med barn, men det faller ofta på det praktiska. Många löser detta genom att två gaykillar helt enkelt planerar ett barn med ett lesbiskt par eller en ensamstående mamma. Barnet växer sedan upp med delad vårdnad.

Det är många barn som får en fantastisk uppväxt på det sättet. Men var och en måste känna efter själv hur man kan erbjuda bästa möjliga uppväxtvillkor för ett barn. För min högst personliga del vill jag inte planera för ett "delat" barn. Det är Cristofer jag levt i tio år med. Om jag ska se mitt eget barn växa upp vill jag göra det med honom.

Just nu är det äktenskapsbalk som är den största frågan i den politiska debatten. Aningslösa kritiker frågar ibland: "Jaha! Om vi tillåter det här, vad blir nästa steg?!" Ofta med kränkande och ovärdiga tillägg som "Ska vi tillåta folk att gifta sig med sina hundar också?" eller som Maria Abrahamsson, en i övrigt lysande skribent och debattör som för några år sedan gjorde ett fullkomligt magplask i Svenska Dagbladet där hon befarar att nästa steg blir att bästa väninnorna ska få för sig att gå till prästen.

Ja, hör ni... ni kan ju gissa vad jag tycker ska vara "nästa steg" när jag säger stort grattis till Ricky Martin och hoppas på samma möjligheter här!

Inga kommentarer: