onsdag 30 januari 2008

Vilka kvastar sopar bäst?

Innan jag gick till Timbro i morse såg jag nedan nämnde Johan Staël von Holstein debattera mot tidigare kulturministern Bengt Göransson (s). Lätt deprimerande.

Göransson har blivit någon typ av självutnämnd nestor på kulturpolitikens område. Även om han är en högst intellektuell debattör har jag faktiskt svårt att förstå denna upphöjda roll. I morse inledde han med att insistera på att han inte var någon politiker längre för att sedan ägna all kraft åt att med en gammal sossepolitrucks träliga stämma racka ner på all typ av allianspolitik i svepande och generaliserande termer. Trist.

Då var det mer uppfriskande med Johan. Jag håller sannerligen inte med om allt han sagt och gjort sedan han utnämndes till ledamot av Kulturrådets styrelse, men han vågar ifrågasätta och rör åtminstone om i grytan. I morse fick han tillfälle att nyansera den bild som sats av honom de senaste veckorna och det gjorde han på ett bra sätt.

Framför allt håller jag med honom när han konstaterar att vi måste våga satsa på en större spets i kulturen för att också bredden ska kunna växa.

Inga kommentarer: