tisdag 15 januari 2008

Dags att visa korten, kd!

Även om man är i en annan världsdel så gäller det att arbeta för det som är viktigt hemma också. Detta är tankar från en sen kväll i Luxor.

När jag kandiderade till riksdagen var en av mina huvudfrågor den om en könsneutral äktenskapslagstiftning. Jag tycker uppriktigt sagt att det är förnedrande att jag och Cristofer i lagens mening betraktas som "registrerade". För oss har det alltid varit fråga om att ingå äktenskap och gifta sig. Oavsett vad lagen säger så är det så det känns. Jag går helt enkelt inte och "registrerar" mig. Registrering är något som passar i en annan tid och som sällan på den tiden var självvalt...

Därför var det befriande för mig och många andra när moderaternas partistämma äntligen tog ställning för könsneutrala äktenskap i höstas. Ett av de första krav jag då ställde på regeringen, var att en proposition kommer i frågan. Det kravet kvarstår!

Det enda parti som än så länge är motståndare till en könsneutral äktenskapslagstiftning är Kristdemokraterna. Om detta har jag skrivit tidigare på bloggen. Strax före jul gick så två medlemmar ur kristdemokraternas partistyrelse ut och tyckte partiet borde ändra sig. Nyheten exploderade i media först igår och som av en händelse går idag remisstiden ut för den äktenskapsutredning Hans Regnér gjort.

Nu är det upp till bevis som gäller för Kd. Tänker man lägga veto i äktenskapsfrågan? Är det så att man verkligen är beredd att äventyra ett regeringssamarbete? Jag varken hoppas eller tror att så är fallet.

Om detta skriver jag i dagens upplaga av Sydsvenskan tillsammans med min kollega Tomas Tobé. Läs gärna vår artikel här: Sydsvenskan - Aktuella frågor

Inga kommentarer: