lördag 28 mars 2009

Därför släcker jag inte ljuset ikväll


Initiativ om släcka ljuset har tagits förr, men aldrig förr har det fått så stor uppmärksamhet som i år. Kungen släcker ljuset. Kairo släcker ljuset. Rio släcker ljuset. Malmö släcker Hyllie vattentorn, bara en sådan sak. Den som vill kan följa just denna historiska begivenhet via Sydsvenskans Webb-TV.

Manifestationer och politiska signaler är viktiga. Men nu ser vi en omvärld köpa sig ett bättre samvete genom att själva släcka en lampa en timme. Allvarligt talat, vi vet att just själva lampsläckningen inte gör någon skillnad på själva utsläppen. Istället får inre tillfredsställelse ersätta en ändrad livsstil. Om detta skrev Joachim Kerpner härom dagen i Aftonbladet.

En av mina partikollegor, Stockholms miljöborgarråd Ulla Hamilton, skriver idag på SvD Brännpunkt att mörkläggingen sänder fel signaler. "I stället för budskapet att rädda världen genom att släcka lampan borde det alltså vara att byta till en ny och mer effektiv lampa. Och att vi borde byta bilar, kylskåp och tvättmaskiner. Och att bygga ut förnyelsebar energiproduktion ännu mer. Det är så, genom utveckling och ständiga nya framsteg Stockholm har blivit en internationellt lysande stjärna på miljöhimlen. Och det är så vi ska ta nya steg i samma riktning" skriver hon.

Själv släcker jag inte ikväll. Jag försöka dra mitt strå till stacken på annat sätt. Jag försöker köpa närproducerad mat, jag klimatkompenserar för mina flygresor och jag har bytt ut alla mina glödlampor. Framför allt kommer jag i riksdagen inom kort vara med och fatta beslut om den mest offensiva klimatpolitiken någonsin i det här landet.

Slutligen en liten fundering: Om hela världens befolkning tänder åtta stearinljus var samtidigt. Hur påverkas koldioxidutsläppen då?

1 kommentar:

Anonym sa...

Kallas för solidaritet om du vet vad det betyder!