måndag 30 juni 2008

Från en ledamot till Otto Sjöberg

Hej Otto!

Oj, vad många mail jag fått ta emot genom er mailserver det senaste dygnet! Roligt att ett kommunikationsföretag som Expressen nu också har upptäckt Internet och vad mycket man kan göra med e-post. Framför allt när det handlar om att flerfaldiga e-postmeddelanden och sedan skicka dem vidare. Ni är i och för sig några år efter de flesta andra, men bättre sent än aldrig. :)

E-post är mitt viktigaste verktyg för att kunna hålla kontakt med såväl väljare som massmedia. Tyvärr så blir den uppgiften lite svårare för mig framöver, eftersom jag antingen riskerar missa viktiga mail bland alla era massmail, eller att jag helt enkelt inte kommer åt min mail alls eftersom min uppkoppling inte längre alltid klarar av att koppla upp sig mot e-postservern. Nåja, så kan det ju vara ibland.

När ni nu har varit så ambitiösa och satt igång en så här stor kampanj kan det ju vara roligt att veta hur det hela går. Därför kommer jag både vidarebefordra alla mail jag får till dig så att du kan se hur det går. Vore ju roligt om mina kollegor gör detsamma så att du får en heltäckande och samlad bild av kampanjresultatet. Jag tänkte bespara dig de mail jag redan fått, men för din kännedom är det hittills 4737 stycken.

Din chef för digitala medier, Thomas Mattsson, säger till Rapport idag att det vore ödets ironi om riksdagsledamöterna inte var intresserad av att ta emot åsikter från svenska folket. På samma sätt vore det ju också ödets ironi om ett företag som ägnar sig åt masskommunikation inte vore intresserade av att se resultatet av sin verksamhet. Därför utgår jag ifrån att du inte sätter spam-filter på min e-post utan noga läser alla de mail jag skickar till dig.

Trevlig sommar!

Olof Lavesson

PS. För säkerhets skull skickar jag vidare till Thomas Mattsson också.

_________________________


Lästips om Expressens kampanj:
Svenska Dagbladet
Dagens Nyheter
SVT
Expressen
Sydsvenskan

78 kommentarer:

Troed sa...

Jag tror att du missförstått poängen. Det känns något mer intressant att du funderar över varför du som folkvald representant inte följer folkviljan, snarare än att göra dig löjlig åt en viss kanal för dess uttryck.

ogooglad sa...

Ni har ju haft flera veckor på er att förklara det som folket inte har förstått, och därmed lugna den förvirrade massan.

Ni har valt att inte göra det. Ni har valt att ljuga, komma med märkliga argument som sedan tillbakavisas av FRA-chefen själv. Ni har också sagt att nu borde folk lugna sig lite och senast i raden av strålande argument så gnäller ni nu på att expressen arrangerat en protest.

Sluta gnäll. Förklara er eller lev med att ni har klantat till det rejält. Ingen kommer tycka synd om er ändå.

Anonym sa...

Till trots, hejdlöst roligt blogginlägg. Expressen skulle behöva en halv miljon epost meddelanden i sin inkorg.

Anonym sa...

Vill man inte förstå så gör man det inte! Det är inte Expressen som skickar mail till dig, det är deras läsare. Att du gnäller på Expressen är precis lika korkat som att klaga på att Posten delar ut räkningar och reklam som man inte vill ha. Eller att Eniro gör det möjligt för telefonförsäljare att hitta ditt nummer.

Man kan se det så här. Över 4000 har besvärat sig med att upplysa dig om att de inte gillar det beslut du var med att rösta fram. Gissningsvis finns det klart fler som kommer att visa sitt missnöje med dig och dina åsikter genom att helt enkelt inte rösta på dig och ditt parti i nästa val!

Janne Pettersson sa...

Det är väl bara att hacka i er. Varför blev ni riksdagsledamöter om ni inte vill ha kontakt med folket?

Anonym sa...

Det bästa vore väl om riksdagens röstboskap får ett speciellt filter där allmänhetens mail går direkt i spamkorgen. Verkar ju tramsigt att ni skall behöva bekymra Er om dessa.
Det borde räcka med att Era väljare, d.v.s partitoppen, får fram sina budskap.

Anonym sa...

Stackars dig.Du får väl avsätta svenska folket helt enkelt,bort med rösträtt och sånt trams!

Anonym sa...

ojojoj stackars dig! asså vad är det med er politiker, fattar ni ingenting eller? folket kommer inte gå med på denna massavlysning. folket, ja tillomed experter har dömt ut förslaget. remissinstanterna som sa nej.. varför lyssnar ni inte!? detta kommer aldrig fungera i praktiken!!!!!!!!!

Anonym sa...

Jag blir av ditt inlägg nostalgiskt påmind om hur jag reagerade mot mina föräldrar eller lärare då jag fick ta konsekvenserna av något dumt jag gjort, eller då jag av mina ungdomliga verbala brister inte kunde göra mina synpunkter hörda och accepterade.

Jag tror inte du har några problem att föra fram dina synpunkter på ett välformulerat och övertygande sätt. Problemet är väl snarare bristen på just sakliga argument för din/er sak. Jag kan bara gissa att det är anledningen till din i sammanhanget väldigt barnsliga respons?

Varför inte knäppa Expressen och övriga kritiker på nosen genom att lägga fram de argument som övertygade er i frågan? Ni har haft veckor och månader på er nu. Finns inte dessa argument, eller är agendan så dold att argumenten inte tåls att luftas i det publika rummet?

Lägg fram de argument som stödjer installationen av en central övervakningscentral som har potentiell möjlighet att kontrollera all kommunikation och trafik i riket så ska jag värdera dem, fundera igen, och därefter återkomma om jag anser att det är värt priset. Gärna konkreta exempel. Jag vet att jag är besvärlig, och jag ber om ursäkt för det, men jag kan tyvärr inte av ren artighet sälja min önskan om att få leva i ett fritt och öppet samhälle.

Det krävs betydligt mycket mer än ren artighet, eller vaga påståenden om yttre hot, för att jag ska ändra åsikt i den frågan. Jag och många fler kommer att hålla den här diskussionen vid liv så länge det behövs. Två år är i sammanhanget en väldigt kort tidsperiod.

Visst är man paranoid, men det måste man vara ibland. En ytterst hypotetisk fråga, men dock väldigt intressant i sammanhanget, är vad du tror din regering hade gjort i den här situationen om de hade tillgång till en stor röd knapp, kopplad till en avancerad centraldator med total makt över det svenska informationsflödet, där det stod "Spärra upprorisk propaganda mot FRA-lagen". Hade regeringen tryckt på den, eller skulle man resonerat "nej, det är klart medborgarna ska få bilda opinion i frågan, trots att den riskerar att fälla oss vid nästa val samt skapa ett politiskt instabilt läge som potentiellt kan verka skadande på samhället"?

Om risken för avslöjande var minimal, vad hade Reinfeldt gjort? Du vet, han som sa att "alla tjänar på om debatten lägger sig".

/Andreas

Anonym sa...

Kära Olof
Ta en titt på FRAs version av PUL, http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/20070259.htm

T.ex. §11
"Uppgifter som beskriver en persons utseende skall alltid utformas på ett objektivt sätt med respekt för människovärdet.
Vid sökning får personuppgifter som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening eller som rör hälsa eller sexualliv användas som sökbegrepp endast om det är absolut nödvändigt för syftet med behandlingen."

Nu kanske du förstår varför du får tusentals mail i din inbox.

/Anders

Anonym sa...

Du kan inte mena allvar?

Du skriver, för att citera "riskerar missa viktiga mail bland alla era massmail"

Det "massmail" som du pratar om är alltså en direkt kommunikation mellan dig själv och dina väljare (de som betalar din lön om du glömt bort det).

Det är således inte Expressen som mailar till dig, de tillhandahåller ett formulär och en mailserver.

När du ändå håller på så kan du ju dessutom höra av dig till Google, Hotmail och de andra större mailtjänsterna som finns. De tillhandahåller också formulär samt mailservrar, med den enda skillnaden att man måste skriva in adressen manuellt.

Som (FD) moderat så skäms jag över att ha en sådana som du i riksdagen.

Första gången som jag tar ordet i min mun, politikerförakt.

Anonym sa...

Jag förstår att du är arg på Expressen men glöm inte att det är Svenska Folket som skickar in mail till er politiker. Vi medborgare som väljer att göra vår röst hörd och kommentera, agera, påverka och utföra våra demokratiska rättigheter likväl som skyldigheter.

Din oförmåga att tydligen stå för dina åsikter är lite skrämmande. Att du så rejält uppvisar ett förakt för demokratins grunder skrämmer nästan mer än själva lagen. Men samtidigt visar ju din blogg på hur den lagen kunde gå igenom: totalt medborgarförakt.

Jag har personligen inget emot att du skickar kopia på samtiliga mail till Expressen. Glöm bara inte att bifoga diarenumret på varje mail så ska det nog bli bra.

Ni måste ju diarieföra all inkommande relevant kommunikation.

Anonym sa...

det här var droppen. jag börjar också känna politikerförakt. lyssna på väljarna tycks inte gälla längre

Anonym sa...

Är du riksdagsledamot? Vet du vad det ens innebär?

Du ska lyssna på dina väljare och genomföra dina väljares vilja. Du sitter i riksdagen på mandat från oss.

Om du får mail betyder det att du ska läsa dem och ta det till dig. Får du över 4,000 mail kanske du till och med skall fråga dig VARFÖR du får detta. Om de innehåller samma ska kanske du till och med bör fundera på att förändra din inställning.

I och med att du nonchalerar vad som står i dessa brev och dessutom skickar dem tillbaka till Expressen så har du bevisat att du inte kan hantera din ledamotsposition. Du vet inte varför du innehar din politiska ställning och du har missförstått ditt jobb.

Detta är skrämmande. Det visar med uppenbar tydlighet hur många människor ger sig in i politiken utan ens grundläggande kunskaper om vårt statsskick.

Anonym sa...

Federley, är det du ?

Björn Felten sa...

Stackars, stackars dig Olof!

Eftersom du tydligen (av riksdagens hemsida att döma) varken har en utbildning eller någonsin har haft ett riktigt jobb i hela ditt 32-åriga liv, så kan jag förstå att det kommer som en fullständig chock nu, när du helt plötsligt ställs till ansvar för vad du gör för de 52.900:- i månaden, plus 7.000:- i månaden skattefritt för boendet plus ytterligare ett antal tusenlappar för "omkostnader" (skattefria även de så klart).

Vi som sliter i grottekvarnen för att betala denna kungliga sold till dig, är vana vid att det ställs betydligt högre krav på oss även för mindre än hälften av den otroliga lön du har.

Därför tycker vi faktiskt att vi har viss rätt att ställa motkrav på de blodspengar vi betalar dig, men det kanske du inte har någon förståelse för? Eller kan det vara så att du, trots allt, gråter hela vägen till banken och faktiskt tycker synd om oss i all din arrogans?

Anonym sa...

Det är intressant att du inte ser folkets protester som viktiga.

Tyvärr så blir den uppgiften lite svårare för mig framöver, eftersom jag antingen riskerar missa viktiga mail bland alla era massmail

Dock kan jag förstå problemet.

Tobias sa...

Och jag som trodde att vi bodde i ett demokratiskt (från grekiskans demos, folket, och kratein, styrelse, alltså folkstyre) land...

Ajjuste... ni vill ju bli av med det lilla jobbiga elementet att folk faktiskt har en röst.

Jessica sa...

Jag har skrivit följande kommentar hos Isobels Text & Verkstad.
Om du verkligen ville ha kontakt med dina väljare så finns det inget som hindrar det. NÄR väljare tar kontakt med sina folkvalda blir svaret ofta ett mesigt förskrivet generiskt svar som har skrivits av en pressansvarig. Typ, vi förstår dina farhågor men... Så var svaret när jag var emot återinförandet av inträdesavgifter på museer. Det ni har fått men som ni inte förväntade er, var en reaktion från era väljare. Och det är en reaktion ni förtjänar. Kommunikation med mina väljare? Jomenhejsan. Det är val om två år, jag och många med mej lär rösta med fötterna.

Jag skrev det här hos Isobel:
Det är ju knappast som om de flesta politiker _kan_ säga att de har en överdådig kontakt med sina väljare. Hade de lyssnat på väljarna hade de inte röstat genom den jävla lagen och frångått alla liberala principer som finns.

Jessica sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Olof Lavesson sa...

Hej Jessika!

Jag är verkligen ledsen om det är så du känner det. Jag har försökt svara och finnas till hands för frågor och synpunkter. Såväl i denna fråga som i tidigare. När det gäller museientréerna så har jag diskuterat detta ingående. Sedan är det inte alltid man kommer fram till samma ståndpunkt.

//Olof

Erik sa...

Olof, du är en feg fjant precis som dina övriga partikollegor.

Ni har inte lyckats att motivera den nya FRA-lagen för svenska folket, utan istället skyllt på snedvriden mediabevakning.

Istället för att lägga energi på att gnälla över att din inbox är full så kanske du skulle lägga den energin på att övertyga oss att den nya lagen är bra? Fast ni kanske inte vet hur ni ska göra det när den inte går att motivera i ett demokratiskt samhälle?

Mary X Jensen sa...

Jag tycker att det är helt oerhört att du tror att det är Expressen som ställer till trassel för dig. Det är faktiskt dina väljare som hör av sig i en för dem angelägen fråga.

Om du tycker att Expressen har upptäckt Internet försent så tror jag å min sida att du själv är ganska dålig på ditt mailprogram. Nu vet jag inte vad kör i Riksdagen men i de flesta mailprogram kan man sortera mailen... Kolla in Hjälpfunktionen...

CVLPA sa...

Aj, Olof, så fel det kan bli när man skriver! Jag vet hur det känns, har inte alltid tur när jag tänker heller!

K sa...

Eftersom du uppenbarligen inte förstår att dessa mailen kommer från väljare och inte expressen. Expressen har bara gjort det lätt för oss att "skriva" (skicka ett mail som visar att vi tycker ni gjort fel ang FRA lagen) ett mail till er JA röstare.

Att du inte förstår detta gör att jag inte tror att du vet vad FRA lagen kommer innebära för Sverige och dess invånare.
Vilket skrämmer mig en del hur man kan rösta för denna lagen utan att förstå vad den kommer innebära.

(En annan som gjort det lite lättare är http://maila-riksdagen.webs.com/Riksdagsadresser.htm
för er som läser detta.)

Ove sa...

Grattis Olof, du försökte vara rolig men lyckades bara visa att du inte har förstått vad det handlar om.

Jessica sa...

Olof,
Vi har definitivt fått en lektion i praktiskt demokrati enligt riksdagen de senaste veckorna. Men när vi kokar ner alltid så tjänar du faktiskt folket, inte ditt parti. Du är de facto folkvald, inte partivald. Sedan är det tydligen inte så, ett fränt uppvaknande för de allra flesta men enligt grundlagen ett vedertaget faktum. Makten utgår från Folket. Inte från partier som för sådana kampanjer inom sina enskilda väggar att bara EN liberal ledamot vågar ställa sig upp för sina principers skull. Folket protesterar, och jag har skrivit det här så många gånger de senaste veckorna att det är som ett mantra, men det får ni finna er i. Så länge vi har yttrandefrihet tänker jag banne mig utnyttja den.

Olof Lavesson sa...

Jessika, har jag någonsin försökt inskränka din yttrandefrihet? Visst utgår makten från folket. Det är grunden för demokratin. Vi har också partival, så är vårt system utformat - åtminstone än så länge.

Vad är då riksdagsledamotens uppgift? För mig är det att vara ärlig mot sina ideal och principer. Jag har inte varit oärlig med mina avsikter, tvärtom har jag försökt förklara varför jag tycker som jag gör och vara ärlig med var jag står i olika frågor såväl före som efter ett val. Sedan får man hålla med mig eller inte. Och jag förutsätter att de som inte tycker som jag, heller inte röstar på mig.

Anonym sa...

Jag misstänker att du läst "Hur man dödar en politisk karriär for dummies". Lycka till i nästa val...

Johan Ingerö sa...

Ja, din husse blev säkert väldigt imponerad. Kanske får du bli minister nästa gång någon av Reinfeldts rekryteringar går åt skogen.

Allvarligt talat: menar du att du sitter i riksdagen och ändå inte förstår skillnaden mellan att vara folkvald och att vara publicist?

Jag kan försöka med enkla ord. Du är en så kallad "folkvald", vilket innebär att du ska lyssna på vad väljarna säger. Otto Sjöberg är en så kallad "journalist" vilket innebär att han kan skriva vilken smörja som helst så länge folk köper och läser tidningen.

Begrep du skillnaden, eller var du för upptagen med att spegla dig?

En sak till: de som mailar är alltså de så kallade "väljarna". Det är inte Otto själv som har skickat de fyra tusen mailen till dig. Jag undrar verkligen vad ni ska med folks mail till när ni inte verkar förstå tekniken.

Robert Wictorzon sa...

Olof, det är rätt talande att den enda kommentar du svarar på är något om ett tidigare beslut om museiavgifter. Respons på FRA-kritiken blir det som vanligt tvärstopp för.

Anonym sa...

Det visar bara vilket förakt du som politiker har mot dina väljare, hur fasen vore det om ni nån gång kom ner från era höga hästar och verkligen lyssnade, eller är det bara så att du har blivit politiker för den goda lönen och andra möjligheter? Ta er i kragen och prata med oss som valt er

Anonym sa...

Jag har länge varit skeptisk till om det är principerna eller lönen som gör att du känner dig kallad, Olof, men detta tar priset.

Jag vill minnas att du var en av de där kaxiga Skåne-MUF:arna för några år sen. Det var vid en tid då det här med internet, mail och "world wild web" var ganska nytt, och just MUF var ganska aktiva med att använda den nya teknikens möjligheter. En av dessa möjligheter var massmail.

Då liksom nu manifesterade just massmailet att etablisemanget inte alls fattat vad den nya tekniken innebär. Mailen spelade, och spelar, på så vis snarast en roll som "förnedringsmoment". Det är inte väljarna som skäms...

Du tillhör nu etablisemanget Olof, och de som förstår att du röstat fel använder ett av få sätt de för stunden har att uttrycka sig - det är ju två år till valet!

Anonym sa...

Intressant att du tycker att FRA-frågan är död, bara för att ni fattade ett beslut 18 juni. Har du inte hört talats om att lagar rivits upp? Känner du inte till att tilläggsproppen också måste godkännas? Kritikerna i riksdagen kommer att vara mycket tuffa i höst efter alla protester. Var så säker.

Det du just nu bevittnar är inte en frågas död, utan starten på en folkrörelse.

/Jonas

Sejte sa...

Det är ju intressant att veta att ni politiker är så ointresserade av vad era väljare tycker. Hur ska ni straffa oss? Men det har ni ju redan gjort, genom att köra över opinionen. Våra tankar är inget värda.

Tänk om det är riksdagsmännen som inte vågar tänka utan bara är lydig röstboskap.

Anonym sa...

Riskerar att missa viktiga mail... den var bra.

Som om det finns någonting just nu som kan vara viktigare. Någonting större och viktigare har inte hänt i modern tid.

Får jag fråga, vad tusan fyller ni för funktion om den här attityden som du uppvisar är norm? Att skita helt i vad folk vill?

Lagar, regler och bestämmelser i ett demokratiskt samhälle måste ändå utgå ifrån befolkningens värderingar och åsikter. Uppenbarligen fungerar inte demokratin i Sverige idag.

Politruck sa...

I princip håller jag med dig om mailbombningen, och ditt inlägg är kul skrivet.

Tyvärr har du och de nya moderaterna helt fel i sakfrågan.

FRA-lagen är bortom all räddning - ingen form av kontrollorgan har den minsta chans att garantera rättssäkerhet och demokratiska spelregler med en sån best i manegen. Det går bara inte. Ingen övervakare skulle bli något annat än ett rundningsmärke för FRA.

Jämför med den parlamentariska kontrollen av hemlig teleavlyssning. Har du någonsin hört talas om att polisen missbrukar hemlig teleavlyssning, och om inte: tror du verkligen att missbruk aldrig förekommer?

Grundproblemet med massövervakning är att det koncentrerar för mycket makt på ett och samma ställe. Så mycket makt kommer utan undantag att korrumpera varje organisation som byggs för att administrera eller övervaka övervakarna.

Om svenska regeringar tillåter att folk flygs iväg till tortyr, tror du på fullt allvar att information som FRA i alla lägen kommer att agera på ett demokratiskt sunt sätt? Och när väl första steget är taget, vad hindrar en populär regering att ta några steg till? Allt görs ju alltid för en god saks skull - ingen inför övervakning med motivationen att det gör det lättare att övervaka misshagliga medborgare.

Du borde istället verka för att svenska myndigheter, företag, organisationer och privatpersoner krypterade allt de skickar på nätet. Idag bygger man nationell säkerhet genom att bygga så säkra nätverk som är möjligt - inte genom att bygga infrastruktur för massavlyssning.

med vänliga hälsningar

Jan Garefelt

Unknown sa...

Wow... snacka om att missa poängen. Det är folket, dina väljare som har mailat dig och inte expressen. De har tillhandahållit en tjänst för att enkelt nå alla de 143 personer som vi känner har svikit oss. Detta för att vi ska kunna uttrycka vårt missnöje över att ni har röstat igenom nåt så här idiotiskt. Och du har mage att säga att det inte är viktiga mail.

Hela det här debacklet har förstört min tro för alliansen för många år framöver...

Anonym sa...

Jag kan delvis förstå kritiken även om jag anser att du som politiker bör visa större förståelse för medborgarnas åsikter. Vi vill helt enkelt inte att FRA ska lyssna på våra telefonsamtal eller söka igenom vår e-post med sökord som avslöjar "ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening eller ... hälsa eller sexualliv". Att det ens är möjligt att ha sådana sökord! Våra brev och telefonsamtal är privata och ingenting FRA ska lägga sig i.

De argument som framförts för att FRA ska börja spana i kablarna är dessutom gränsande till löjeväckande. Att det i de svenska kablarna överförs hemlig information om säkerhetsläget i Afghanistan är det väl ingen som tror på.

Det är dags att skrota FRA-lagen!

Anonym sa...

Jag läste ett mycket intressant utdrag ur boken They Though They were Free (http://www.press.uchicago.edu/Misc/Chicago/511928.html) och det är inte svårt att dra paralleller med dagens gradvisa händelser. Värmer man bara plattan sakta nog hoppar inte grodan ur vattnet och till slut kokas den ihjäl. Med FRA-lagen drog ni på lite för varmt, lite för snabbt. Det är förstås beklagligt... tycker du.

Anonym sa...

Vilket förakt och nonchalans du visar mot de som kanske är dina väljare. Har du redan blivit så fäst vid din plats i parlamentet så du tror att du inte kan väljas bort vid nästa val?

Anonym sa...

Så min åsikt, liksom min familjs åsikter, är alltså inte mer än spam för dig?

Du gör allt så väldigt mycket enklare att förstå. Det handlar inte om politikerförakt, det är snarare politikerna som odlar ett allt mer tydligt folkförakt.

Anonym sa...

Ditt inlägg skulle kunna vara definitionen för:
a) Arrogans
b) Totalitarism
c) Bortförklaring
d) Politikerinlägg som retar upp allmänheten
e) Ansvarslöshet
f) Material som gör att Moderaterna minskar sina mandat som kan leda till:
g) Arbetslöshet

Skär inte av handen som matar dig. Kom med riktiga argument istället.

/En arg f.d. väljare.

Anonym sa...

Usch, ja...

Oerhört tråkigt om alla dina viktiga mejl göms och glöms mitt i alla dessa synpunkter, frågor, åsikter, opinionsyttringar och annan smörja som dina väljare har mage att skicka. Att de inte skäms.

Unknown sa...

Mitt mail finns bland alla de där mailen som Expressen har varit så vänliga att hjälpa oss väljare att vidarebefordra till er riksdagsledamöter.

Hittils har jag fått ett enda svar på mitt mail. Det var från din moderatkollega Göran Pettersson. Det var visserligen automatgenererat, men det innehöll en länk till ett blogginlägg där han faktiskt, i någon mån, försöker föra debatten framåt.

Det är jag som är avsändare till mailet som Expressen har hjälpt mig vidarebefordra till dig, och jag fordrar faktiskt ett svar. Åk till jobbet och koppla upp dig där. Det borde funka.

Läs gärna Göran Petterssons svar till mig och mitt svar till honom via http://www.valfritt.se/ar-detta-den-moderata-synen-pa-protester-mot-fra-lagen

Anonym sa...

Om du är rädd för att missa "viktiga mail" så kanske du inte förstått att de mail du fått är viktiga. Jag kommer själv att rösta blankt i nästa val pga FRA-lagen. Det är den vikt jag lägger på lagen. Kan inte förmå mig att rösta på ett parti som genomdriver en sådan lag utan att ha haft en diskussion om den innan valet.

Innan omröstningen mailade jag flera moderater i riksdagen samt info@moderat.se. Fick noll svar så bli inte förvånad när jag använder Expressens tjänst för att skicka mail till dig och andra i frustration över hur denna lag hanterats och ert bristande intresse att föra en dialog.

Måste även lägga till ett ord: mailfilter?

Anonym sa...

Hmm, för enkelhetens skull, och inte minst för partiets bästa, så tordes ett par punkter vara bra att känna till.

1.

Att ett (massivt) antal människor skickar ett epost till dig, även via Expressen och även på Expressens initiativ, är helt ok, dvs det är inte olagligt. Inte minst för att dom inte kunde veta hur många mejl som skulle gå just till dig.


2.

Det du vill göra (och förhoppningsvis inte har gjort), och förespråkar, är att räknas som "spamming", vilket inte är ok, dvs olagligt. Inte minst för att det sker medvetet.

Anonym sa...

Olof, missförstod du lagen du röstade igenom?

Mailen ska inte skickas till Expressen, utan FRA...

Robert Wictorzon sa...

Fortfarande inga kommentarer angående sakfrågan, den som föranledde dessa "massmail". Märkligt. Svaren till Jessica tog 7 respektive 9 minuter.

Anonym sa...

re: Robert Wictorzon
Tror du att han förstod vad du skrev när han inte ens förstod vad han röstade igenom?

Anonym sa...

Skäms.

Vuxna människa.

Historien kommer inte vara mild i sin dom mot dig om du trodde det.
Inte en väljare kommer glömma det.
Så om du trodde partipiskan var omild så är det ingenting mot vad väljarnas dom mot er kommer vara.

Skäms.

Anonym sa...

Pinsamt inlägg.

Tycker det parti jag röstat på skött detta mycket dåligt. Partiledaren framstår som en buffel som kör över folkviljan, och enskilda ledamöter späder på i hans stil.

Även om du misstycker att 4000+ ansett det viktigt att maila dig, vore det på sin plats att inte behandla dessa arrogant. Dålig PR, dålig kommunikation, dåligt kommande valresultat.

Antar att Du inte bekymrar dig om att läsa detta, men ni har i detta nu förlorat en röst. Kanske inte stör Dig så mycket, men banne mig om inte fler resonerat likadant.

Mvh.

Anonym sa...

Arogant, drygt, och en enorm väljarförakt. Jag tycker du visar på en enorm okunskap kring din roll som riksdagsledamot iom ditt inlägg. Inte avseende den del som syftar till att vidarebefordra de inkomna mailen utan din syn på väljaren. Du använder dig av forumleringar som att du "riskerar missa viktiga mail". Vad kan vara vikigare än ett mail från dina väljare, oavsett om du delar deras uppfattning eller ej. Att du inte förstår vilket ingrepp i den enskildes liv du sanktionerat har jag redan förstått, du har trots allt reda röstat ja till lagen. Att du inte förstår dig på rättighetsbegreppet är också uppenbart, grundlägganderättigheter kan inte kompromissas bort. RF 2:6 RÄKNAR UPP NÅGRA AV DEM. DE ÄR NÅGRA AV DE MEST FUNDAMENTALA RÄTTIGHETERNA! Vi måste ha ett skydd mot det allmänna, det är där gränsen mellan ett fritt samhälle och förtrycket går. Men nya moderater kan ju fortsätta behandla idéprogramet och grundlagen som dasspapper, (eller idéprogramet är ju tryckt på glansigt papper och kanske bäst lämpar sig som braständare och inte dasspapper). Jag är en gammal moderat, var aktiv i många år, både som förtroendevald och anställd, jag tror fortfarande på idéprogramet, men jag tror inte på de "nya" moderaterna. Jag har numera lika mycket gemensamt med "nya" moderaterna som sossarna, kommunisterna och allt annat förbannat PACK! Min ilska, inte bara kring FRA utan även det övriga sosseriet känner inga gränser. FY FAN!

Anonym sa...

Glöm inte, Lavesson, att inget du gör på internet tas bort. Även om du tar bort den här ignoranta bloggposten i mars 2010 så kommer den att finnas cachad hos Google. Då ska jag leta fram den och konfrontera dig med den i din valrörelse så folk får se hur du behandlar dem som röstar på dig.

Ja nu var ju inte JAG så lättlurad att jag gjorde det, men jag är lika mycket emot FRA-lagen som de flesta i ditt kommentarsfält, och de verkar vara väljare till dig.

Ololf Lavesson, en av dem som inte kommer in i riksdagen 2010? Bara att hoppas.

Anonym sa...

Herregud, kan bara instämma med tidigare kommentarer. Har aldrig brytt mig om politik eller vilka folkvalda vi har. Men här har vi en muppig liten bloggare som kommer få söka sig till ett riktigt jobb 2010.

Anonym sa...

Oerhört moget beslut. Känns betryggande att veta att vi har så balanserade riksdagspolitiker så de kör små privata hämnaktioner om de blir irriterade över att folk protesterar mot förd politik.

Anonym sa...

Hämnas är sällan något som för diskussionen framåt. Det vore nog intelligentare och mognare att fundera på varför Du får alla mail i Din inkorg.

Anonym sa...

Du är så barnslig i ditt agerande att jag allvarligt funderar på att INTE rösta på ditt parti i hopp om att du förlorar din plats i riksdagen.

Olof Lavesson sa...

Jag började skriva här för att försöka besvara och bemöta mycket av det som sagts i kommentarerna. Det blev dock lite långt... :)

Jag har därför istället försökt göra det i ett nytt blogginlägg och ber er därför att läsa det istället.

Zac sa...

Välkommen ut till verkligheten hösten 2010, där vanliga människor är vansinniga för det frikort du, och dina kollegor, gav en grundlagsbrytande organisation.


//Zac

Anonym sa...

Herregud, det är ju inte precis som om detta lugnar ner svenska folket.. Politikerförakt säger jag bara! TVI!

Buddy Jesus sa...

"riskerar missa viktiga mail"... :) Humor.

Det här är viktiga mail. Det är mail från människor som skickat expressens snabbvariant istället för att skriva egna, kanske sämre formulerade, vredesutbrott.

Den kontakt som du efterlyser med dina väljare har precis etablerats. Lyssna på dem.

Anonym sa...

hur kan en sånhär inbilsk narcissist bli riksdagsman i sverige?

Anonym sa...

Hellre en narcissist än en psykopat som ledamot i Riksdagen!

Skulle vara kul att höra argumenten för FRA lagen av någon ledamot men som Blogge skriver dom kanske bara är ett transportkompani, i den vår haltande demokrati.

Varför inte ta bort personliga epost adresser till er ledamöter och istället ha SMS kedjor från husse Fredrik där han ger er order att utföra?

Verkar meningslöst att ha kontakt med oss folket om ni ändå inte vill ha med oss att göra.

Anonym sa...

Som många redan påpekat, men det förtjänar att nämnas igen. VARJE mail som går VIA Expressen har initierats av en enskild individ som velat protestera. Att du har fått så MÅNGA mail borde väl istället få dig att fundera över exakt hur impopulär den här lagen är, och kanske framförallt mana till eftertanke vad det gäller regeringens och riksdagens agerande i frågan, både före, under och efter omröstningen.

Hur ser du på ditt uppdrag egentligen?

Anonym sa...

Blir uppriktigt ledsen av att en politiker visar ett sådant förakt för medborgarnas individuella uttryck av oro och åsikter. Det är också tråkigt att detta präglar synen på människorna bakom de nya moderaterna. Just nu behöver man goda exempel, inte dåliga. Hur tänkte du? Inte alls, vad det verkar.

Björn Brändewall sa...

Olof, inser du att du har mottagit privata mail från väljare - for your eyes only - och att du nu vidarebefordrar dessa till pressen? Du röjer privatpersoners politiska åsikter för en tredje part utan att ha bett om deras godkännande. Hur tror du att detta påverkar folks förtroende att kontakta sina riksdagsmän? Tänk om någon av dessa personer är anställd på FRA och definitivt inte vill att chefen ska få läsa i Expressen att han/hon kontaktat dig?

Att mailtexterna hämtats från en mall är irrelevant i sammanhanget. De är ändå uttryck för ett politiskt ställningstagande, som du röjer.

Du tyckte säkert att du var rolig, men inse att detta var ett rejält misslyckat skämt.

Sami sa...

Nonchalant och nedlåtande av dig. Bakom varenda mail som har skickats står en person, en väljare. De som ni så gladeligen fullständigt skiter i (på).

Anonym sa...

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Ser du inte skogen för alla träd?

Anonym sa...

Aldrig funderat om varför du mailbomas? Du missar det viktiga. Eller kanske inte det som är viktigt för dig, utan för svenska folket.

Anonym sa...

Anmäl de personer som skickar epost till dig! För det kan väl knappast vara lagligt att ifrågasätta din förmåga att bestämma över vanligt folks huvuden?

Anonym sa...

Jag tycker att det är sorgligt att en riksdagsledamot tycker att det är jobbigt att folket vill delge honom sin åsikt. Vi har en representativ demokrati och ifall du tycker det är "jobbigt" att folket delger dig sin åsikt. Så är jag lite nyfiken på varför du vill representera "folket" i riksdagen!

Däremot är det en bra grej att vidarebefordra det till Expressen.

Anonym sa...

Det spelar väl ingen roll om lobbyn kommit igång nu eller inte, det är bara att riva upp beslutet, ni vet vad vi vanligt folk vill och inte är det den lagen ni klubbade igenom. Denna fråga är så stor för mig så min röst kommer hamna på det parti som garanterar att lagen rivs upp, även om det innebär att rösta åt vänster. Jag kommer klart och tydligt att visa detta i valet till EU.

// Fredriksson

Olof Lavesson sa...

Återigen!

Jag tycker inte att det är "jobbigt" att människor vill delge mig sin uppfattning.

Som jag skriver i en annan kommentar här har självfallet alla rätt att skicka mail vi vilka kanaler man vill, via en listserver eller direkt. Det jag tycker är synd är att när det kommer in 1000-tals mail om dygnet i form av masskommunikation är det väldigt lätt att missa de mail som människor skriver med frågor som de vill ha svar på.

Jag hade faktiskt hoppats att en tidning som Expressen skulle vara mer intresserad av att skapa utrymme för dialog än vad som nu varit fallet.

Anonym sa...

Ja, för alliansen har ju verkligen varit måna om att skapa dialog kring FRA-lagen... Du är ett skämt, Olof!

Anonym sa...

"Det jag tycker är synd är att när det kommer in 1000-tals mail om dygnet i form av masskommunikation är det väldigt lätt att missa de mail som människor skriver med frågor som de vill ha svar på."

Du tror inte vi som skickade meddelandet från Expressens sida vill ha svar?

Anonym sa...

Jag vänder mig emot att man installerar hårdvara för att avlyssna all internettrafik. Kan det verkligen vara svårt för en moderat att förstå?

Du kommer inte behöva vänta till 2010 för att se vad väljarna tycker om detta. EU-valet nästa år ligger bra till för att bli ett protestval - kanske blir junilistan större än moderaterna? Räkna med att samtliga motståndare kommer lova att försöka bekämpa eländet på EU-nivå.

Anonym sa...

Du är väl inte helt dum i huvudet? Du representerar svenska folket men inte fan lyssnar du på svenska folket! Det är som jag alltid vetat, POLITIKER ÄR SVIN! ni säger en sak och gör en annan, åker taxi hit och dit för skattepengar. AVSÄTT ALLA POLITIKER DOM SNACKAR ÄNDÅ BARA MASSA SKIT!