torsdag 27 mars 2008

Det har kommit ett brev!

Så, några dagar efter pressutspelet, kom brevet från s, v och mp i civilutskottet. De uppmärksammar mig för att jag "utmärkt mig som en varm förespråkare för HBT-personers rättigheter" och tackar mig för att jag "varit en blåslampa på den förra regeringen". Nu vill man att vi tar i hand och röstar igenom en motion de har skrivit om könsneutral äktenskapsbalk.

Så oerhört banalt och tramsigt! I tolv år satt de vid makten och gjorde inte ett skapandes dugg! Mona Sahlin har sprungit som en vilde i pride-tåg och på qx-galor, ställt upp på mingelbilder och förättat partnerskap. Fagert tal och mycket snack men absolut ingen hockey!

Samtidigt har vi äntligen fått en statsminister som gått ut och lovat en könsneutral äktenskapsbalk, en proposition från regeringen är under framtagning och vi kan förhoppningsvis fatta beslut redan till hösten eller möjligen nästa vår.

Istället för att välkomna en bred majoritet i frågan väljer den rödgröna oppositionen återigen plakatpolitikens väg och vill lova förändringar redan nu! Problemet är ju bara att sossarna inte heller denna gång lägger något färdigt förslag om äktenskapsbalk. De föreslår bara ännu en gång att "regeringen ska lägga fram förslag". Men det gör ju regeringen redan!

Jojo... snacka går ju...

Nedan mitt svar:

Stockholm den 27 mars 2008

Bästa riksdagskollegor!

Stort tack för att ni uppmärksammat mitt arbete för HBT-personers rättigheter! Det stämmer att jag har ett stort engagemang i frågan och jag kan lova er att det inte bara är den förra regeringen jag agerat blåslampa mot utan även denna såväl som mitt eget parti.

Därför tycker jag att det är särskilt roligt att vi nu äntligen kan se fram emot en proposition i frågan om könsneutral äktenskapslagstiftning! Efter tolv år av prat, löften och paraderande i pride-tåg utan att leverera ett jota, är det skönt att vi äntligen ser lite aktivitet från en sittande regering.

Det är också spännande att det nu är nästan samtliga riksdagspartier som tagit aktiv ställning för könsneutrala äktenskap. Det innebär att vi kan se fram emot en bred majoritet i riksdagen till stöd för den utlovade propositionen.

Det vill säga, om man inte väljer den väg som ni nu föreslår. För inte kan det väl vara viktigare att skrika högt i opposition om det man inte kunde leverera i majoritet, än att vi får ett tydligt och långsiktigt beslut?

Så låt oss istället ta i hand på att ni lägger plakatpolitiken åt sidan och istället bidrar till bredast möjliga majoritet i den viktiga frågan om att införa en könsneutral äktenskapsbalk!

Bästa hälsningar,

Olof Lavesson
Riksdagsledamot (m)

Inga kommentarer: