lördag 8 mars 2008

Årets Jänta: Anders Borg!



Anders Borg blev Moderatkvinnorna utsedd till årets hedersjänta för sitt idoga jämställdhetsarbete. Därmed blev han också förste finansminister att få en sådan utmärkelse. "Vi gör jämställdheten till en tillväxtfråga!" sade Anders. Varför har man aldrig hört en socialdemokratisk finansminister säga så?
*** Uppdaterad ***
Läs gärna Anders artikel i Sydsvenskan idag där han beskriver varför han är feminist och hur viktigt det är att riva hinder för fler kvinnor att lönearbeta. Jag har hittills vägrat kalla mig för feminist eftersom jag tycker fel grupper har tagit monopol på det begreppet. Men när jag pratar med Anders kan jag inte annat än hålla med honom. Han avslutar artikeln: "Det finns en könsmaktsordning. Det vill jag ändra på. Jag är övertygad om att det är möjligt. Därför är jag feminist. "

Inga kommentarer: