torsdag 7 februari 2008

Nya fall av tortyr i Egypten

Idag skriver bland andra Expressen om två homosexuella i Egypten som torterats av polisen. De beskriver hur de låstes fast vid ett skrivbord i flera dagar för att de skulle erkänna att de är homosexuella för att sedan tvångundersökas med tortyrliknande metoder.

Dessa undersökningar har jag fått beskrivna för mig av andra personer i Egypten. Det innebär poliser helt sonika kör upp en träbatong i anus på den omhändertagne för att se om personen är sodomit.

När jag tidigare i vintras besökte Egypten tog jag upp frågan om homosexuellas situation med generalsekreteraren för National Human Council for Human Rights (NHCR). Han konstaterade att det inte finns några lagar i Egypten som kriminaliserar homosexuella eller förbjuder homosexualitet. Däremot ska man uppträda sedesamt på offentliga plats. Jo, jag tackar...

Klicka här för att läsa Expressens artikel

Inga kommentarer: