fredag 31 oktober 2008

Surt, sa räven och Marita Ulvskog

Socialdemokraterna rasar i senaste Synovateundersökningen som presenteras i DN idag. Jag ska inte förneka att jag gladdes i morse, framför allt åt uppgången för (m), men visst fanns det lite skadeglädje också.

Samtidigt så vidhåller jag följande: Opinionsundersökningar är bara opinionsundersökningar. Mycket kan hända innan valdagen och fortfarande är det en rejäl skillnad mellan blocken. Dagens undersökning visar dock att det knappast är fråga om att någon sida är "utdömd" inför nästa val. Oberoende av vad Sören Holmberg och andra proffsanalytiker tycker.

Lika rolig som vanligt är Marita Ulvskog. Hon ser alls inga problem. Allt är naturligt. Ingen oro. Till SvD säger hon: "Jag tror problemen för regeringen kommer när jobbkrisen slår in väldigt hårt mot Sverige. Det kommer att bli en dramatiskt snabb arbetslöshet, och det har de ingen politik för. De har en budget som talar om att det fortsätter att vara vackert väder och hela deras arbetslinje håller på att förändras till en socialbidragslinje."

Låt mig för skojs skull upprepa något av det jag skrev i ett tidigare inlägg här.

Genom det vi genomdrivit och som (s) har röstat emot har 70 000 svenskar fått arbete. Totalt har utanförskapet minskat med 180 000 personer sedan valet. Skulle förslagen i (s) senaste budgetreservation genomföras skulle det innebära att 60 000 jobb försvann.

När (s) styrde stod 100 000 ungdomar utanför arbetsmarknaden. Idag är det 40 000 färre. I det läget vill (s) höja arbetsgivaravgiften på unga med 10 miljarder. De vill dessutom ta bort skatteavdraget på hushållsnära tjänster, genom vilket vi har lyckats göra svarta jobb vita och breddat inkörsporten till arbetsmarknaden.

Slutligen vill de återinföra förmögenhetsskatten mitt under brinnande finanskris och gör därmed sitt bästa för driva kapital och arbetstillfällen ur landet.

Vi vet att arbetslösheten kommer att öka framöver, det finns också med i regeringens prognoser. Jag är bara tacksam för att det inte är Ulvskog & Co som sitter vid spakarna. Då hade vi haft ett betydligt sämre utgångsläge!

Inga kommentarer: