torsdag 22 april 2010

Även svåra beslut måste fattas

Igår sammanträdde Presstödsnämnden. Ett omdiskuterat ämne låg på bordet - ansökan om presstöd från Nationaldemokraternas tidning "Nationell Idag". Jag kan konstatera att det är ett av de beslut jag varit mest obekväm med att fatta. Det var första gången jag läste tidningen och jag tycker den är ganska vedervärdig. Ändå var det rätt beslut.

Presstödsnämnden har ett antal regler uppsatta för vilka som är berättigade till presstöd. Den ska ha en viss abonnerad upplaga, ett visst abonnemangspris, ett visst antal spaltmeter redaktionellt innehåll, en begränsad annonsandel, med mera. Att en tidning är politisk är inte ett hinder. Bland de tidningar som uppbär driftsstöd finns bland andra Kristdemokraten, Aktuellt i politiken och Proletären.

När nämnden fattar beslut får (och ska) vi inte ta hänsyn till politisk inställning eller enskilda politiska ställningstaganden. Det är bara att konstatera att Nationaldemokraternas tidning uppfyller samtliga kriterier som är uppställda. Att det finns en ständig obehaglig underton, ibland tydligare uttryckt än annars, är inte ett skäl att neka driftsstöd.

"Yttrandefrihet är rätten att säga också korkade saker utan att riskera att bli straffad av staten. Yttrandefrihet betyder inte att man har rätt att få betalt av staten för att säga korkade saker", skriver Sydsvenskans Per Svensson på Medievärldens hemsida och på sydsvenskan.se. Och han har förvisso rätt. Men lagar och regler kan inte ändras från stund till annan för att de ibland leder till obekväma konsekvenser.

Nu ropar många på ändrade regelverk. Och visst vore det enkelt att hålla med. Men än viktigare är det att INTE hålla med. För tänk er det samhälle där det sitter en nämnd och bedömer vilket innehåll som är okej och vilket som inte är det. Som granskar våra tidningar och tidskrifter och gör en subjektiv innehållsbedömning.

Det är enkelt att stå upp för yttrandefrihet och pressfrihet när det inte blåser. Men det är viktigare att stå upp för samma friheter när de sätts på prov. Även om gårdagens beslut var svårt, var det ändå enkelt att fatta. Och jag skulle göra det igen. Ibland har yttrandefriheten ett pris, och en liten avbetalning gjordes igår.

Sydsvenskan har lagt upp en intervju med mig på sin hemsida. Presstödsnämndens protokoll finns här. Mer om beslutet: Dagens Media, Resumé.

1 kommentar:

Bengt Held sa...

Hej!

Eftersom jag kritiserat dig som m-politiker ibland (främst för att ditt parti inte är tillräckligt transvänligt) så ska jag väl också berömma dig när du gjort något bra.

Din argumentering för varför nd ska ha presstöd enligt nuvarande regler är så välformulerat att jag citerat dig på min blogg.

http://bengtheld.blogspot.com/2010/04/religionskunskap-burkaforbud-och.html

Mvh

Bengt