måndag 18 januari 2010

Blodgivning åter på tapeten

Den här veckan börjar riksdagen sina sammanträden igen och jag är tillbaka på bloggen. Under helgerna har ni kunnat följa mig bland annat på Facebook och Twitter (twitter-inläggen visas även uppe till höger här på bloggen), men nu är alltså även bloggandet igång igen.

En fråga som blivit aktuell den senaste veckan är blodgivningen. Först var det Göteborg som aviserade att man hade kris, men sedan även Malmö och Skåne. Jag har tidigare skrivit en hel del på bloggen om detta och även motionerat när det gäller homosexuellas rätt att lämna blod.

Här vill jag dock göra klart: Det är inte en rättighet att lämna blod, det är det däremot att få blod när man behöver. En säker hantering av blodet måste alltid stå i första rummet. Detta sagt så kan man ändå undra över varför det är sexuell läggning och inte riksbeteende som Socialstyrelsen tycker är viktigt? Från och med våren så öppnar man upp även för män som haft sex med män att lämna blod, dock efter en celibat-period på12 månader.

Som jämförelse kan sägas att för heterosexuella finns ingen celibat-period alls om man inte har bytt sexpartner. Har man gjort detta ska man vänta i tre månader. Har man utsatt sig för påtaglig risk gäller 12 månader även här. Men en homosexuell man i ett fast förhållande måste alltså avstå från sex med sin partner i ett år för att kunna få lämna blod.

Sydsvenskan hade en större artikel om detta igår där jag är intervjuad. Du hittar artikeln här! Fler blogginlägg om blodgivning hittar du här.

Inga kommentarer: