onsdag 23 mars 2011

Talar ut i Sydsvenskan


Intervjuad i Sydsvenskan idag om surrogatmödraskap. Tidningen har haft en serie ett tag nu om ofrivillig barnlöshet och idag är det en svensk surrogatmoder som är intervjuad. Själv lever jag i ett barnlöst förhållande. Ofrivilligt? Nja. Än så länge får det nog betraktas som frivilligt. Jag ser mig ännu inte som förälder, barnlängtan har inte vuxit sig så stark.

Samtidigt är det inte så enkelt. Att skaffa barn när man lever med en annan man är komplicerat. Det räcker liksom inte att sluta med preventivmedel. Istället är det en väldigt komplicerad och invecklad process som ska till. Så vad är egentligen ofrivilligt?

Nu är frågan om surrogatmödraskap långt mycket större än homosexuellas möjligheter att bli föräldrar. Redan i höstas skrev jag och kollegan Maria Abrahamsson en riksdagsmotion om surrogatmödraskap. Tankar vi utvecklade i Expressen. En motion kommer också till Moderaternas partistämma till hösten.

För mig är det självklart att nästa steg i Moderaternas förnyelse på familjepolitikens område är att skapa möjligheter för fler att bilda familj. Detta oavsett om vi pratar om samkönade par, ensamstående eller heterosexuella par som av olika anledningar inte kan få barn.

Inga kommentarer: