tisdag 1 september 2009

HBT, heder och islam

Sydsvenskan har idag en oerhört bra artikel om Ardeshir Bibakadabi som drömmer om att gifta sig i en moské med sin man. Han kallar sig Sveriges ende öppet homosexuelle muslim. Hur det är med just den saken vet jag inte, men han är åtminstone väldigt ensam om det. Hans livsöde är inte unikt. Själv har jag kommit i kontakt med åtskilliga unga muslimer som är livrädda för att deras läggning ska komma ut.

De senaste åren har det varit mycket fokus på hedersrelaterad brottslighet. Det är bra. Jag tror de flesta är överens om att vi måste ta varje tillfälle att markera det oacceptabla i detta. Sverige ska vara en fristad där tolerans, öppenhet och trygghet ska råda. Men ofta glömmer vi bort hbt-ungdomar i diskussionen om hedersrelaterade brott.

Ett föredömligt initiativ har tagits av RFSL Rådgivningen Skåne med webb-platsen www.heder.nu. Syftet med hemsidan är att ge information, kunskap och stöd till unga hbt-personer som är utsatta för hedersrelaterat våld. Sj'älv kommer jag under hösten se vad jag kan bidra med för att sätta ännu större fokus på den här typen av brottslighet och dess offer.

Slutligen vill jag tipsa om en film i ämnet. Sämre än djur kallas den första dokumentärfilmen någonsin om heder och hbt och spelas i Stockholm, Göteborg och Malmö i slutet av september

Inga kommentarer: