onsdag 18 november 2009

Birgitta Svendén ny VD på Operan


Idag blev det klart att Kungliga Operans styrelse föreslår Birgitta Svendén till ny VD efter Anders Franzén.

Jag tror det är ett bra val. Jag lärde känna Birgitta när hon utsågs till rektor på Operahögskolan där jag sitter i styrelsen. Hon är en god ledare, lyssnar mycket, men är inte heller rädd att fatta beslut. Hon har en gedigen kunskap om operakonsten och dess förutsättningar, och ett helt liv som operasångerska bakom sig. Själv minns jag framför allt hennes Amneris i Malmöoperans Aida för ett antal år sedan.

Senast vi träffades var vid konferensen "Hus för scenkonst" i Göteborg där vi deltog i ett panelsamtal om ett nytt operahus i Stockholm. Känner jag Birgitta rätt så kan jag förvänta mig hårda påtryckningar från Operans sida framöver.

Läs gärna Bo Löfvendahls krönika i SvD apropå utnämningen - till och med jag finns med på en hörna där :-)

Inga kommentarer: