torsdag 3 juli 2008

TV-tips

Följande tips har mailats till mig och jag för det gärna vidare!

HOMOSEXUALITET, KYRKAN OCH VIGSELRÄTT

"Jenny - Gud och tystnaden", en dokumentärfilm som utspelar sig i en omgivning där det är långt ifrån självklart att du blir accepterad fullt ut för den du är.

Jenny läser till präst på Johannelunds teologiska högskola i Uppsala. Hon är ung, kvinna och gift med Linda. Ingen i Jennys klass är positiva till välsignelse av partnerskap. Ibland undrar jag vad den där tystnaden betyder som kommer när jag säger att jag är gift med en kvinna, säger Jenny.

I år är det 50 är sedan Svenska Kyrkan beslutade att kvinnor får prästvigas. Samtidigt väcker frågan om homosexuellas rätt till vigsel och välsignelse starka känslor.

SVT DOKUMENTÄR SÖNDAGEN DEN 31/8 20.00

Inga kommentarer: