onsdag 16 juni 2010

Sänkt restaurangmoms eller straffskatt på unga?

Idag skriver SHRs VD Eva Östling Ollén på SvD Brännpunkt om att sänkt moms för restauranger skulle skapa 15000 nya jobb. Det skulle på ett bräde kunna sänka ungdomsarbetslösheten med nästan 10 procent. Imponerande!

Inte utan att jag plockar fram den rapport som Alliansens arbetsgrupp för "entreprenörskap och hållbar tillväxt" släppte härom dagen. Under rubriken Ett näringsklimat av världsklass presenterar man ett antal förslag, bland annat om sänkt moms för tjänstesektorn. Då pratar vi inte bara restauranger utan även till exempel frisörer.

Så här skriver man: En sänkning av momsen för vissa tjänster bidrar till ökad efterfrågan och ökad sysselsättning. Restaurangnäringen är en personalintensiv bransch som sysselsätter många unga och utlandsfödda. En sänkning av restaurangmomsen skulle därmed, förutom att stimulera en ökad tillväxt samt fler och växande företag, även bidra till minskad ungdomsarbetslöshet och bättre integration. Målet är att kunna göra det redan 1 januari 2011.

SHR förutsätter i sina beräkningar en sänkning från 25 till 12 procent. Om det är just denna siffra som är aktuell får givetvis utredas. Förhoppningsvis kan vi få ett klart besked när Alliansen presenterar sitt valmanifest i augusti.

Ett av de främsta argumenten såväl från SHR som Alliansen är som sagt ungdomsarbetslösheten. Man kan inte låta bli att undra hur det skulle gå för restaurangnäringen om det blir rödgrön valseger och arbetsgivaravgiften för unga plötsligt fördubblas. Hur skulle en straffskatt på 10 miljarder slå mot en bransch som för många är ingången till arbetslivet?

1 kommentar:

Jeanette Bohman sa...

Hej Olov, jag håller med Eva till fullo, jag kan ju prata för oss själva hur det skulle slå med sänkt restaurangmoms - helt klart så skulle vi få mer pengar över för anställningar och investeringar i våra företag. Säg den krögare som inte skulle önska mer personal i verksamheten. Viktigt är att nämna, det är många som inte vet, men vi köper alltså varor med 12 %moms, men enbart för att vi är sjyssta och ställer maten på bordet av vår eminenta personal, vi tillhandahåller porslin, glas, dukar, städning, värme, vatten, el....you name it - och för det straffas vi med att få en moms på 25% på maten vi serverar!
Ja, hur skulle branschen överleva med höjda skatter, rätt till heltid och 6-timmarsdagar - inte vet jag, men inte vet jag om jag då skulle vilja fortsätta vara företagare. Jag skrev ett brev till Mona Sahlin, svaret jag fick visar på den enorma okunskap som finns, även bland statsministerkandidater!
http://www.ambassadorer.se/post/jag-skrev-ett-brev-till-mona-sahlin
//Mvh Jeanette Skivarps Gästgivaregård