söndag 21 december 2008

Snabbaste och bästa sherrysillen

Julen närmar sig! Granen är klädd, skinkan står i ugnen och tre sillar är redan inlagda. För er som inte är ute i lika god tid delar jag här med mig av ett av mina favoritrecept på Sherrysill. Den här gjorde alltid min mor och det är en given tradition på julbordet! (Det bästa med den är att den endast behöver stå fyra timmar innan den är färdig att servera).

Blanda följande till lagen:
2 msk ättika (12%)
2 msk olja
3/4 dl socker
2 dl tomatjuice
2 msk sherry
grovmalen svartpeppar

Skär ner 4-5 matjesfiléer i en glasburk. Häll över lagen, en skivad rödlök och en knippa hackad dill. Låt stå i fyra timmar - klart!

1 kommentar:

Håkan Steenberg sa...

Hej,

Jag testade ditt recept på den snabba sherrysillen. Resultatet blev kanonbra! Jag hade med mig sillen upp till Dalarna där vi firar jul, och bjöd resten av familjen. Det blev en verklig succée!

God Jul önskar jag dig och din man!

Håkan